Friday, November 26, 2010

Changes

Semalam, lepas solat Maghrib kitorang sekeluarga gerak untuk dinner kat Tomyam Larut Malam. Sangat jarang untuk kami keluar makan sebab selalunya makan kat rumah je. Tapi semalam agak istimewa untuk cik abang dan cik kakak. Sebab? Semalam mak bagi cincin kat cik kakak. Bukan cincin risik tunang or kawen tapi bak kata mak ini just hadiah. Takde majlis kenduri kendara makan jemput jiran segala, dan memang takde majlis pon. Mak cuma sarung cincin dan kitorang adik beradik amik gambar sambil posing2. Mungkin ada yang tanya kenapa tak tunang je. Bagi kami mungkin lebih baik begitu. Dalam Islam pon takde istilah tunang kan. Sekadar sebagai tanda supaya tok arab kat Mesir sane tu tak ter'kenen'2 cik kakak. Cik abang pon asyik senyum je lepas tu.

Dan aku, mestilah im happy for them. Tahun 2010 ni macam2 yang terjadi. Aku pon dah masuk 20 tahun hidup kat bumi ni.Tak sedar sebenarnya diri ni dah besar sampai la waktu kepala ni nak kena belah dan aku menangis bagai nak rak.Masa tu,Dr.Apek cakap (sori doc,i lupa nama u..) "haiiya,umor suda 20 mau nagis lagi ka? ini takde sakit punya.." Waktu tu sebenarnya aku barulah aku macam "yelah, aku dah 20". Selama ni rasa diri ni kecik lagi sampaikan kalau orang yang tak kenal aku sangat mesti cakap aku anak bongsu. Kawan2 pon dah sama membesar. Masing2 dah ada identiti, tanggungjawab and so-called 'relationship' sendiri. Aku? Entah, mungkin dah selesa hidup macam ni. Bukan tak teringin nak berubah tapi tak tahu apa yang nak diubah. Mungkin aku boleh pakai konsep 'tunggu dan lihat' dan juga konsep 'keredhaan'. 

Sangat teringin nak tahu apa akan jadi 5-6 tahun akan datang....


No comments:

Post a Comment